سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ نما ساختمانی

 

نمای ساختمان قسمتی از ساختمان است که به تعریف ظاهر ساختمان می پردازد و در معرض دید همگان واقع است . امروزه نمای ساختمان از اهمیت ویژه ای در بین معماران و ساختمان سازان بر خوردار است و علاوه بر اینکه سنگ نما ساختمان باید جلوه ویژه و زیبایی داشته باشد باید مرغوب و مقاوم باشد . از جمله نکاتی که در انتخاب سنگ نما ساختمان مناسب در نظر می گیرند این است که به دلیل اینکه این سازه در معرض هوازدگی ، آلودگی ، یخبندان و اشعه خورشید قرار می گیرد باید از مقاومت بالایی بهره مند باشد . نکته دیگری که در این باره باید در نظر گرفت این است که سنگ نما ساختمان مناسب باید جذب آب پایینی داشته باشد چرا که هنگامی که باران می آید سنگ نامناسب آب را جذب می کند و در فصل سرما این آب جذب شده در بافت سنگ یخ می زند و باعث می شود سنگ خرد شده و از بین برود. سنگ نما ساختمان مرغوب بهتر است دارای خلل و فرج بوده تا ملاتی که برای چسباندن آن به دیوار استفاده می‌شود، به خوبی در آن نفوذ کرده و به دیوار بچسبد و با گذشت زمان نیوفتد . با توجه به نکات گفته شده انواع سنگ نما ساختمان به شرح زیر است :

·        سنگ نما تراورتن :

سنگ تراورتن از جمله سنگ های آهکی است که از باقی مانده رسوبات در چشمه های آب گرم تشکیل می شود . این سنگ به دلیل خلل و فرجی که دارد به خوبی به ساختمان می چسبد و بدون نگرانی از افتادنش می توان سالیان سال از آن استفاده کرد  . این سنگ نما ساختمان دارای تنوع رنگ و طرح بالایی است و همچنین از مقاومتد بالایی در برابر عوامل جوی بر خوردار است .

·        سنگ نما گرانیت :

سنگ گرانیت از دسته سنگ های آذرین درونی است که از جمله سخت ترین و مقاوم ترین سنگ ها است . گرانیت از تبلور آهسته ماگما در زیر سطح زمین تشکیل می شود و معمولا به رنگ های قرمز، صورتی، خاکستری یا سفید دیده می شود . این سنگ به دلیل سختی بلایی که دارد گزینه مناسبی جهت سنگ نما ساختمان است .

·        سنگ نما سند استون :

سنگ سند استون که با نام ماسه سنگ نیز شناخته می شود از انواع سنگ رسوبی آهکی است که به مرور زمان در اثر رسوب کردن مواد معدنی در رودخانه ها یا دریاها و تحت فشار به وجود امده است . این سنگ در برابر یخ زدگی و هوازدگی بسیار مقاوم است اما جذب آب در سنداستون به دلیل وجود تخلخل زیاد آن، نسبتا بالا است .

 


» نظر