سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ ساختمانی

یکی از پرکاربرد ترین و رایج ترین مصالح ساختمانی که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار می گیرد سنگ ساختمانی است . امروزه به دلیل پیشرفت در علم و فناوری استخراج سنگ اسان تر شده و به همین دلیل کاربرد آن در ساختمان سازی افزایش چشم گیری داشته است . از سنگ ها به دلیل مقاومت و پایداری بالایی که دارند در موارد مختلفی از ساختمان استفاده می شود . از جمله سازه های که در آن ها از سنگ ساختمانی استفاده می شود به شرح زیر است :

نماکاری ساختمان :

نمای ساختمان یکی از ارکان مهم ساختمان است و دلیل آن این است که این سازه در زیباسازی ساختمان و شهر تاثیر بالایی دارد . همچنین به دلیل اینکه بیش از بقیه ارکان ساختمان در معرض الودگی ، اشعه خورشید ، باران های اسیدی ، یخبندان و هوازدگی و ... قرار می گیرد سنگ ساختمانی که در ساخت آن به کار می رود باید از مقاومت و استحکام بالایی در برابر این عوامل بر خوردار باشد . یکی از بهترین نمونه ها برای نماکاری ساختمان سنگ تراورتن است .

کف ساختمان و پلکان :

سنگ ساختمانی که برای کف و پلکان استفاده می شود باید مقاومت بالایی داشته باشد چرا که این قسمت ها بیش از بقیه در معرض سایش و ضربه قرار می گیرند . همچنین باید سنگ ساختمانی مورد نظر برای این مناطق باید قابلیت جذب آب بسیار کم داشته باشند تا لکه پذیری آن کاهش یابد .از بهترین سنگ برای این سازه می توان سنگ گرانیت را نام برد .

پوشش پشت بام :

هرچند که امروزه کمتر از سنگ برای پوشش پشت بام استفاده می شود اما هستند کسانی که از سنگ برای این منظور استفاده می کنند . سنگ های مخصوص بام باید سبک وزن، بدون تخلخل و غیر قابل نفوذ بوده و از مقاومت خمشی بالایی برخوردار باشند.شیست های کلریتی و میکاشیست ها از جمله سنگ های هستند که برای پوشش پشت بام مناسب اند.

دیوار و شالوده :

سنگ های متخلخل و سنگ هایی که دارای لایه بندی بوده و قابلیت انحلال آنها بالاست برای دیوار و شالوده مناسب نیستند. سنگ هایی مناسب هستند که مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص دارند . ماسه سنگ و سنگ آهکی دولومیتی می توانند به این منظور استفاده شوند .

پوشش دیوارهای داخلی ساختمان :

معمولا از سنگ برای پوشش دیوار حمام وسرویس بهداشتی ، سالن های غذا خوری و ... استفاده می شود که ظاهری شیک و خنک به ساختمان می بخشد . سنگ ساختمانی استفاده شده برای این منظور باید دارای تخلخل کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشود و همچنین دارای ظاهری زیبا و سطح جلاخورده باشد .


» نظر